Köpvillkor

Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla de avtal som du sluter med Plastfritt. Genom att beställa varor på www.plastfritt.nu accepterar du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras. Om du är under 18 år krävs målsmans godkännande för att avtalet ska vara giltigt.

BETALNING

Alla priser på www.plastfritt.nu är i svenska kronor (SEK), inklusive 25% moms.

På din beställning tillkommer en fraktavgift.

KORTBETALNING

Kortbetalning sker via PayPal. All kommunikation sker med högsta säkerhet med SSL-kryptering. När du betalar med bank/betalkort tillkommer ingen extra kostnad (förutom fraktkostnaden).


FRAKT OCH LEVERANS

ORDERBEKRÄFTELSE

När vi mottagit och bekräftat din beställning skickar vi snarast en orderbekräftelse till din e-post. Där finns information om din beställning. Kontrollera alltid din bekräftelse och kontakta kundtjänst på kontakt@plastfritt.nu snarast om du undrar över något.


FRAKT

Fraktavgift inom Sverige: 59 kr (oavsett hur mycket du handlar).


LEVERANSTID

Normalt ligger vår leveranstid på cirka 3-5 helgfria vardagar. Om det uppstår något problem hos oss som innebär att Din order inte kan skickas inom utsatt tid hör vi av oss till Dig. Observera att varor som är slut i vårt lager har förlängd leveranstid.


LEVERANS

Ditt paket skickas med PostNord, DHL eller Schenker till ditt närmaste utlämningsställe. Så snart paketet anlänt till ditt utlämningsställe får du en SMS-avisering alt. mail-avisering som du behöver tillsammans med giltig legitimation vid uthämtning. Du kan även använda ditt försändelse-id tillsammans med giltig legitimation för att hämta ditt paket. Är Ditt paket skadat när du hämtar det, anmäl det genast hos utlämningsstället. Kontakta kundtjänst om du har några frågor så hjälper vi dig!


DRÖJSMÅL I LEVERANS

Vi strävar alltid efter att leverera det som blivit beställt inom utlovad tid men om leveransen av någon anledning skulle dröja ber vi dig att omgående kontakta vår kundtjänst så att vi kan undersöka dröjsmålet. Observera att varor som är slut i vårt lager har förlängd leveranstid. Om du vill annullera en försenad vara, vänligen kontakta vår kundtjänst. Plastfritt tar inte ansvar för skada som uppkommit till följd av att en aviserad leveranstid överskridits.


TRANSPORTSKADOR

Kontrollera noggrant ditt paket när du hämtar ut det. Om ditt paket skulle uppvisa några transportskador, anmäl detta direkt hos utlämningsstället.


EJ UTHÄMTAT PAKET

För paket som inte hämtas ut debiteras en avgift för outlöst paket på 300 kr. Det motsvarar de kostnader som det orsakat oss att skicka ut paketet samt mottagit det i retur


ÅNGERRÄTT, BYTEN OCH RETURER

ÅNGERRÄTT

Det är viktigt för oss att du är nöjd med dina varor. Från och med att ditt paket har anlänt till postombudet har du 14 dagars öppet köp, bytes- och returrätt. Vårt villkor är att varan kommer tillbaka i originalskick, d.v.s. oanvänd i originalförpackningen. Självklart har du som kund alltid rätt att öppna förpackningen för att kontrollera varan.

Vid utnyttjande av ångerrätten skickar Du tillbaka varan till Plastfritt och står själv för returfrakt och transportrisken. När vi fått tillbaka varan och konstaterat att denna är oanvänd och oskadad återbetalas beloppet du betalat för varan.


SÅ HÄR GÖR DU VID BYTEN OCH RETURER

Kontakta oss först på kontakt@plastfritt.nu angående bytet eller returen av din vara så att vi kan skicka en retursedel till dig. Skicka sedan tillbaka de varor som du vill byta/returnera tillsammans med en kopia på din orderbekräftelse. Tänk på att packa varorna som du vill byta/returnera på ett sätt så att de inte kan gå sönder under transporten. Använd gärna det skyddsmaterial som du mottog i leveransen. Känner du dig osäker eller har några frågor är du alltid välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig. Om varan blir förstörd eller att vi inte godkänner bytet/returen debiteras du en avgift på 300 kronor.


REKLAMATION

Du som kund har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera dem. Om en vara skulle vara felaktig eller skadad; kontakta kundtjänst omedelbart på kontakt@plastfritt.nu så hjälper vi Dig hur du ska gå tillväga. Var vänlig och bifoga digitala bilder på produkterna/skadorna vid mejlkontakt, för att förenkla ärendet. Vid en eventuell tvist följer Plastfritt Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Notera att fraktkostnaden vid returer och byten betalas av dig som kund. Om det däremot rör sig om en reklamation på grund av skadad vara eller att vi expedierat fel vara, så återbetalar vi samtliga fraktkostnader samtidigt som vi betalar tillbaka det du lagt ut för varan.


ÖVRIGT

PRODUKTINFORMATION

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Vi kan heller inte garantera att bilderna återger produktens exakta verkliga utseende. Vi reserverar oss även för slutförsäljning samt att varor kan utgå ur sortimentet. Vi förbehåller oss rätten att justera priser och eventuella prisfel. Om du vill ha ytterligare information om en produkt; kontakta kundtjänst på kontakt@plastfritt.nu


PERSONUPPGIFTER

När du gör din beställning på www.plastfritt.nu uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och personnummer. Samtidigt godkänner du att vi sparar och använder dina personuppgifter för att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden mot dig som kund. Vi dokumenterar dessutom viss kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post, för att kunna ge dig bästa service och följa upp dina ärenden samt för vår marknadsföring. Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om informationen är felaktig, ofullständig eller missvisande kan du begära att den ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundtjänst. Personuppgifterna lämnas inte under några omständigheter ut till tredje part.


FORCE MAJEURE

Plastfritt är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsatts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.


LAGAR

Plastfritt följer Distans- och hemförsäljningslagen, konsumentköplagen och E-handelslagen.


TVIST

Vid eventuell tvist kommer Plastfritt att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.